Egyedi logó készítése marketing szemlélettel

A logó története

Felmerülhet bennünk a kérdés, kik használtak először logót és milyen célból. Mikor merült fel az emberben először, hogy logót használjon?

 

Mi is a logó? Miben különbözik az ikontól?

A "logo" szó az ókori görög nyelvből származik és jelentése, "szó" vagy "beszéd", de más kultúrák - a babiloni, az asszír, a maja, a kínai, az egyiptomi is használtak piktogramokat szavak és gondolatok közlésére. A piktogramokat bátran tarthatjuk a logók őseinek. Az ikonokat (görög eredetű szó) szintén kommunikációra használták, de szavak helyett képekkel. Az "ikon" szótári definíciója "kép vagy hasonlóság". Tehát a logó a „szó” jelentést hordozza és az ikon képet jelent. A mai, modern termék azonosítás korában is némiképp összemosódik, amikor bizonyos embléma esetén kombinálják a társaság nevét adó szót és képet, s így áll elő a logó. Más logók egyértelműen csak szavakból állnak - a cég neve, kép nélkül.

Eddig tehát megállapítható, hogy sok jól ismert logó szavak és képek kombinációja. A logó történelem szempontjából az elmúlt század a legfontosabb – hiszen ekkor vált a termékek vagy szolgáltatások kulcsfontosságú azonosító elemévé és reklámtevékenységének meghatározó részévé a logó.

 

Híres logók 

Az egyik legkorábbi logó, melyre bárki, aki ma él emlékezni fog, az a bizonyos Nipper kutya, aki egy lemezjátszó előtt ül, és nagyon feszülten figyeli azt. A mottó: "His Master's Voice" „A gazda hangja” a logó része lett. Ez a logó 1910-ben debütált. Vajon még mindig használják? Az RCA, a vállalat mely megvette a „Victor Talking Machine Company-t” 1920-ban, még mindig használja Nippert termékei népszerűsítésére. Az RCA jó néhány audió márkájának népszerűsítésénél használták Nipper kutyát.

Egy még ennél is korábbi logó, melyet a mai napig használnak a gibraltári szikla, a Prudential Insurance biztosító társaság jelképe. 1896-ban lépett színre és a társaság a mai napig arra bíztatja ügyfeleit, hogy bátran támaszkodjanak a sziklára.

Néhány logó olyan erővel bír, hogy egy szakma általánosan ismert szimbólumává vált. Minden orvosi rendelőben felbukkan egy sereg olyan dokumentum és egészségügyi termék, melyen egy Merkúr botja, a kaduceus körül összetekeredő kígyó képét láthatjuk. A teljes orvostársadalom használja ezt a logót, ezzel azonosítja magát, és ezt ezt a legtöbb ember felismeri.

A különböző vallások is alkalmaznak erős jelképeket logóként, hogy híveiket elérjék. A kereszt és a Dávid-csillag két fontos és jelentős vallási jelkép.

A mai világban, logók olyan széles körben terjedtek el, hogy az új generáció gyermekei képesek népszerű emblémákat azonosítani, mielőtt egyáltalán megtanulnának beszélni. Van e ma olyan gyerek, aki ne is merné fel azonnal a McDonald’s sárga „boltíveit”?

 

A logó mint védjegy 

A logók védjegyként történő használata a korai reneszánsz korig, a 13. századig nyúlik vissza. Ötvösök jelei, a papírmerítők vízjelei az elsők az ilyen módon azonosításra használt logók között. A védjegyek, a mai reklám világban, egy bizonyos termék egyszerű felismerésére szolgálnak.

A logó védjegyoltalom alá helyezve védjegyként is szolgálhat, ami alapján a védjegyjogosultnak kizárólagos joga van a védjegy használatára. A védjegyet csak a jogosult használhatja, vagy használati engedélyt adhat másnak is. Ezáltal a logó komoly értéket képviselhet. Jeleként Magyarországon a ® szimbólumot használjuk, vagy a „Törv. védve” feliratot.

 

Hívhatjuk őket bárhogy - ikon, védjegy vagy logó - ezek az erős szimbólumok forradalmasították a reklám világát!

 

 

 

7 KÉRDÉS, 
AMELYRE NEKED IS
VÁLASZT KELL KAPNOD
LOGÓTERVEZÉS ELŐTT