Egyedi logó készítése marketing szemlélettel

Mi is az a márkanév?

A márkanév és a logó az a vizuális alapmotívum, melyet egy cég választ saját arculatának kialakításakor.

 

A márkanév a márka szöveges (logotípiai) része. Ez önmagában is védjegyeztethető. A márkanév a legrövidebb irodalmi alkotás – állítja Volker Bughdal marketingszakértő. Talán még soha nem volt olyan nehéz megalkotni és megőrizni, mint napjainkban, mivel nemcsak kommunikációs, de jogi ismeretek is szükségesek hozzá. A jó tervező előre látja egy márkanév hosszú életútját, sikerét, és tudja, hogy abban a pillanatban, amikor az ő munkája lezárul, akkor kezdődik a márkanév valódi élete, akkor lép működésbe, jut el a célközönséghez, akkor kezdenek ismerkedni vele. 
A nemzetközi piacokra szánt márkanév tervezését mindig megelőzi egy grafikai kutatás, szociológiai, reklám- és piackutatás.

 

A márkanév alkotóelemei:

  • a forma
  • a szín
  • a típusjel

A forma


A leggyakrabban használt formai elemek a kör, a háromszög, a négyzet, és a derékszög. A kör a legnépszerűbb, annak geometriai formája a megfigyelő tekintetét magához vonzza, egységet, teljességet sugall. A négyzet tökéletes, szimmetrikus forma.
 A derékszög sok meglepetést tartogat, attól függően, hogy függőlegesen, vagy vízszintesen van elhelyezve. Ezek mind az állandóság jelképei, így a változás, megújulás, dinamizmus megjelenítésére kevésbé alkalmasak. Erre többnyire a háromszöget alkalmazzák.

A szín


A márkanév színét körültekintően kell meghatározni és használni. A divatos, és nagyon feltűnő, rikító színek hosszú távra nem alkalmazhatók. Negatív benyomást is kiválthatnak, ezért mindenképp hosszantartó színharmóniát célszerű kialakítani.

A típusjel


A típusjel, mellyel egyedivé és láthatóvá válik egy márkanév, lehet geometriai vagy gesztusjel.
A geometriai jelek inkább hosszútávra alkalmazhatók, mert a geometriának köszönhetően pontos és tartós alkotást hozhatunk létre.
A gesztusjel dinamikus témák bemutatására használható. A gesztusjel olyan, mintha egy pillanat alatt született volna meg. Egy felszabadító dinamikus jel, melynek bizonyos esetekben bonyolult üzeneteket hordoz. Nagyon részletes, körültekintő kidolgozottságot igényel, hogy így az összetevő elemek helyes egyensúlya jöjjön létre.

 

A márkanév működése

A végleges kiválasztás előtt megvizsgálják a márkanév marketingkommunikációs működését, melynek szempontjai:

  • felismerhetőség
  • azonosíthatóság
  • megkülönböztethetőség
  • egyszerűség
  • újdonság
  • eredetiség
  • emlékezetesség
  • alkalmasság
  • alakíthatóság
  • célszerűség

 

Felismerhetőség

A márkanév az a vizuális és tartalmi elem, mely a céget, a termékét, szolgáltatását egyedivé, felismerhetővé teszi. Ez a szimbólum olyan, mint egy aláírás, csak magára hasonlít, csak magára emlékeztet.

 

Egyszerűség


Kommunikációs szempontból nem is olyan feltűnő, de a grafika egyszerűsége nagy jelentőséggel bír. Az egyszerűség hatására a márka értelmezhetősége, felismerhetősége megnő a felhasználók körében. A gyakorlati felhasználás során különösen fontos, hogy a logotípia könnyen, egyszerűen alkalmazható legyen.

 

Az újdonság


Ha olyan márkanevet hozunk létre, amelynek piaci versenytársai hasonló szimbolikával rendelkeznek, különösen fontossá válik az újdonság szerepe. Ezekben az esetekben az válik sikeressé, aki a színek, a betűtípus, a megfelelő forma, geometria, vagy a gesztusjel frissessége segítségével képes lesz kifejezni a termék másságát, egyediségét.

 

 

 

7 KÉRDÉS, 
AMELYRE NEKED IS
VÁLASZT KELL KAPNOD
LOGÓTERVEZÉS ELŐTT